Lad kunderne tilpasse, beregne og konfigurere produkterne, inden de lægger dem i kurven. Du kan lykkes, hvis du har styr på data, og du formår at skabe en intuitiv brugsoplevelse.

Kunderne efterspørger at kunne tilpasse sin vare

Kunder efterspørger i højere grad produkter, som de selv kan præge. Dermed rammer du en trend, hvis du giver kunden mulighed for at træffe valg om f.eks. udseende eller funktion.

Det kan f.eks. være varer, som kunden selv sammensætter (eller konfigurerer) – i modsætning til en simpel vare som en bog, som købes præcis som den er.

Succeskriteriet er den gode brugsoplevelse

Kunderne er vant til avancerede transaktioner online, så du kan sagtens sælge komplekse varer med en høj grad af ‘designfrihed’. Så længe den brugsoplevelse du tilbyder er god, vil kunderne forstå dit produkt – også selvom det er kompliceret.

I E-commerce med ‘simple varer’ er det afgørende at du har styr på dine varedata, så der er en tydelig struktur og konsistens. Sælger du komplekse varer, er data typisk også mere komplekse. Skal dine produkter kunne tilpasses af kunden, er der sikkert ikke frit valg for kunden i mulighederne for tilpasning. Der er altså et ekstra lag af logik, som regulerer rammerne for, hvordan kunden kan tilpasse dine varer.

Succeskriteriet for salg af ‘konfigurerbare varer’ er, om du formår at formidle kompleksiteten (datastruktur og logik) via en intuitiv brugsoplevelse. Her kan vi heldigvis hjælpe dig, lige som vi bl.a. har hjulpet f.eks. Deco Group:

EKSEMPEL

Gardiner på mål

Deco Group sælger gardiner efter mål. Kunden skal altså selv kombinere gardintype, mål, farver og funktion til et unikt produkt. Data og logik er nøje struktureret, og brugsoplevelsen er optimeret gennem gentagne brugertests.

Det er slet ikke usædvanligt, at kunden køber gardiner for over 10.000 kr – fra sin mobiltelefon. På trods af at der ikke er returret, fordi varen fremstilles specielt til kunden.

Se for eksempel gardiner.jysk.dk

Lyder det interessant?

Kontakt Torben Storgaard for en uforpligtende snak — vi kan helt sikkert hjælpe dig!

+45 24 63 01 67
[email protected]

Torben Storgaard, Partner, Digital Strategy & Business Development