Designtænkning er en ikke-lineær tilgang til design. Den inkluderer en helhedsorienteret analyse af problemet, men også udforskning af mange forskellige løsninger, før den endelige idé udvikles og implementeres.
Det er en proces, hvor indsigt i og nysgerrighed på menneskers behov, adfærd og kontekst er afgørende for at kunne kvalificere både problemforståelse og udvikling af nye meningsfulde og værdiskabende løsninger.
Find Det brænder jeg for her
I dette afsnit af DET BRÆNDER JEG FOR taler Søren Frahm, CEO og founder af Artlinco, Ole Østergaard, partner i Klean Group, og vært, Sophie Frahm, om Sørens passion for designtænkning, og hvordan han oplever det som nøglen til at skabe løsninger, der går ud over blot funktionalitet – løsninger, der gør en reel forskel for mennesker og verden.
Artlinco er en industriel designvirksomhed med over 430 projekter i bagagen, og siden begyndelsen for mere end 20 år siden har designtænkning udgjort fundamentet for, hvordan de udvikler nye produkter og services for deres kunder.
“Vi vil ikke bare lave noget, der virker. Vi vil lave noget, der betyder noget for folk,” forklarer Søren Frahm og anbefaler ligeledes, at flere danske virksomheder bør bruge designtænkning som strategisk – og udviklingsværktøj:
“Det skal de, fordi designtænkning skaber positive forandringer – for dem selv som virksomhed, deres kunder, og det omgivende miljø. Designtænkning er jo der, hvor vi kan lave de bedste, bæredygtige løsninger. Samtidig med at vi ikke giver køb på funktionalitet. 80 % af bæredygtighedsprofilen af et produkt ligger i design-koncept-fasen. Så der har vi som udviklere jo en forbandet pligt til at gøre det optimalt.”
⸻ Søren Frahm
For Søren Frahm er det at forstå og engagere sig i brugernes liv og behov en integreret del af designudviklingen. At prioritere at gå ud over data og statistikker for virkelig at forstå, hvad der driver folk, og hvordan produkterne kan bidrage til deres livskvalitet, har nemlig afgørende betydning for den endelige løsnings holdbarhed.
“Designtænkning handler om at gå ind i en verden af muligheder, udforske forskellige vinkler og finde den mest hensigtsmæssige vej.”
I denne travle tid vi lever i, kan det for nogen måske lyde utopisk at arbejde med designtænkning. Men Søren Frahm er ikke i tvivl om, at det betaler sig, fordi resultatet bliver meget bedre. Det har han oplevet igen og igen i løbet af de sidste 20 år.
Få besked når næste afsnit er klar
Giv os dine oplysninger, så vil du være en af de første der får besked, når næste afsnit af DET BRÆNDER JEG FOR er klar.
Du bliver ikke tilmeldt vores nyhedsbrev, når du skriver dig op her.