B2C E-commerce har de seneste år præget B2B E-commerce kraftigt, når det gælder brugsoplevelse
Retail giganterne har sat en høj standard for enkelhed og brugervenlighed, og kunderne vil ikke længere spises af med dårlige oplevelser. Hverken i fritiden eller på jobbet.
Men B2B E-commerce skal fortsat kunne andet og mere, end B2C E-commerce.
B2B kunder er i højere grad afhængige af deres leverandører, og er meget loyale så længe der er en samhandelsaftale. Til gengæld stiller de helt andre krav til købsprocessen, end private forbrugere gør.
Ofte har professionelle kunder forhandlet egne priser, og en vare sælges måske kun til én eller få kunder. Aftaler om levering og fakturering er typisk individuelle, og der forventes services som fx. fakturaoverblik, let genbestilling og dokumentation. Der forventes kundeservice af medarbejdere, som kender kundens forretning.
B2B E-commerce er altså i høj grad personaliseret.
Vigtige forudsætninger for at kunne tilbyde denne personalisering er bl.a. den rette data struktur, og en E-commerce platform som kan tilpasses kundernes behov.
Det vil f.eks. sige, at dine data skal have en struktur som understøtter, at kunde A kun ser de produkter som hun kan købe, til den pris I har aftalt mellem jer. Kunde B ser måske nogle andre varer, eller de samme varer som kunde A, men til andre priser.
E-commerce platformen skal kunne oversætte dine data, og præsentere de rette varer og priser til kunde A og B, baseret på kundernes login.
Broen mellem dine data og E-commerce løsningen er oftest en skræddersyet integration.
Vi udvikler B2B E-commerce løsninger med vidt forskellig grad af personalisering
En forudsætning for at lykkes er, at vi forstår det samlede billede af din forretning og dine data. Derfor bruger vi typisk en del tid på at kortlægge og planlægge, inden vi udvikler din løsning. Det er meget billigere end at opdage komplicerede sammenhænge undervejs.
Lyder det interessant?
Kontakt Torben Storgaard for en uforpligtende snak — vi kan helt sikkert hjælpe dig!