Corona-pandemien vendte i den grad op og ned på vores hverdag. Størstedelen af de fysiske butikker var lukkede, hvilket både havde positive og negative konsekvenser for detailhandlen. På den ene side fandt forbrugerne nye måder at handle på, mens virksomhederne på den anden side skulle finde nye online-løsninger og måder at drive forretning på. Dels for at kunne følge med og dels for at kunne overleve.

Pandemien skubbede til den digitale omstilling, og interessen for E-commerce løsninger har aldrig været større.

Onlinehandlen slår rekord, igen

Siden begyndelsen af pandemien har vi set en voldsom stigning i onlinehandel. Ikke alene i Danmark får forbrugerne nu stillet forbrugslysten over nettet, men næsten 150 millioner mennesker på verdensplan handlede for første gang online under corona-pandemien. Og tallet af nye online-forbrugere ser kun ud til at pege én vej: opad!

Det stigende antal online-handlere åbner for ændrede handelsmønstre, et andet ressourceforbrug og udfordrer miljøet på anden vis end det, vi traditionelt kender for handel i fysiske butikker. Den øgede digitalisering medfører samtidig højere krav fra forbrugerne, der alt i alt kan kortes ned til et ord: bekvemmelighed. Det skal være nemt at indtaste oplysninger og gennemføre betaling. Når pakken er bestilt, skal den leveres hurtigt og skal i øvrigt kunne returneres uden besvær. Men hvilken belastning har det på miljøet?

Forbrugere vil ha’ bæredygtig E-commerce

Selvom forbrugeradfærden de seneste år har ændret sig, står klimaet fortsat højt på agendaen. Samtidig med at forbrugernes trang til online-handel stiger, så handler den danske forbruger mere miljøbevidst og bæredygtigt, end nogensinde før.

Forbrugerne har en forventning til, at virksomheder og onlinebutikker går forrest og gør det nemt for dem, at træffe de miljørigtige valg. Det digitale og den grønne omstilling er dermed for mange forbrugere to størrelser, der går hånd i hånd. Det stiller krav til virksomhederne, der skal gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter. Det er ikke længere kun pris, levering, returnering og service, der spiller den afgørende rolle.

Men hvordan driver man en E-commerce forretning, der både skal imødekomme kravene om bekvemmelighed og samtidig leve op til de bæredygtige forventninger?

Bæredygtighed handler i bund og grund om samspillet mellem os mennesker, forretning og teknologi. Om at passe på hinanden, vores klode og den verden, vi lever i og af. Det handler om vores individuelle adfærd og holdninger. Og handler i den grad også om bæredygtig transformation, hvor virksomheder skal turde stille krav til forbrugerne og ikke mindst til sig selv.

Her er syv bud på, hvordan bæredygtighed kan forankres i E-commerce

1 — Kig indad

Start med at kigge på jeres forretning. Virksomheder har et stort ansvar og kan alle – store som små – gøre en forskel for den verden, vi alle er en del af. Overvej, hvordan I kan integrere bæredygtighed i jeres forretning og sæt jer nogle ambitiøse mål for at nå en grøn omstilling. FN’s Verdensmål kan her være et godt udgangspunkt til at inspirere og innovere på langsigtede løsninger.

2 — Vær transparent

Fortæl forbrugerne, hvad I gør, og hvordan I arbejder med bæredygtighed. Og vær ærlige. Har I ambitioner om at være bæredygtige, vinder I forbrugernes tillid ved at vise, at I er opmærksomme på problemet. Det kan blandt andet gøres ved at være transparent om jeres produkt og synliggøre hvor meget vand, affald og Co2 forbrugerne sparer miljøet for, ved at købe en bestemt varer frem for traditionelle varer.

3 — Få styr på jeres kanaler

Sikre jer, at det er den samme købsoplevelse, forbrugerne får, uagtet om de handler fysisk eller online. Forbrugerne lægger pres på omnichannel løsninger og en fuld integreret platform. Arbejder i med bæredygtighed skal disse værdier og egenskaber komme til udtryk på alle kanaler.

4 — Fyldestgørende produktdata

Handler I med produkter, er det vigtigt, at I er gennemsigtige og har styr på produktets oprindelse. Ifølge ’Nordisk analyse af e-handel og bæredygtighed 2019′, synes 42% af de nordiske forbrugere, at det er svært at handle bæredygtigt online grundet manglende information om bæredygtighed.

Der findes flere PIM-systemer (Product Information Management system) og teknologier, der kan give et komplet billede af alle jeres produktdata. Det giver overblik til at optimere produktsortiment, filtreringsmuligheder og dermed mulighed for at gøre jeres grønne tiltag synlige og let tilgængelige for forbrugerne.

5 — En cirkulær kunderejse

Det er bæredygtigt for jer at arbejde med grøn og cirkulære kunderejser. En kunderejse både være attraktiv for kunderne og samtidig være effektiv for virksomheden. Ved at identificere, kvalitetssikre, designe og implementere nye løsninger, kan man gøre sin kunderejse langt mere cirkulær og dermed bæredygtig på flere måder. Ønsker I at få kunderne til at vende tilbage, er det en forudsætning at forstå jeres kunder og deres behov.

I dag forventer kunderne eksempelvis at blive genkendt, og at de får en personaliseret oplevelse, der kan anbefale relevante produkter eller ydelser.

6 — Investér i den rette teknologi

Stil jer selv spørgsmålet om I investerer i de rette teknologier. Kunne Augmented Reality eksempelvis inkorporeres i jeres kundeoplevelse og hjælpe med at nedbringe antallet af returneringer? Den rette teknologi vil gøre det nemmere for jeres kunder at vurdere størrelse, pasform eller farver og på den måde nedbringe usikkerhed og forbedre en eventuel købsoplevelse. Det er positivt for begge bundlinjer – både for kunden og jeres.

7 — Styrk jeres virksomhed med partnerskaber

Undersøg om der er potentielle partnerskaber, der kunne være interessant for jer at arbejde sammen med. Det er især gennem partnerskaber og dialog, at man sammen kan nå en fælles ambition og et mål om en grøn omstilling.

Lyder det interessant?

Kontakt Torben Storgaard for en uforpligtende snak — vi kan helt sikkert hjælpe dig!

+45 24 63 01 67
[email protected]

Torben Storgaard, Partner, Digital Strategy & Business Development