Google Analytics
Vil du gerne vide mere om brugernes færden på dit website, og overvejer du at få implementeret et webanalyseværktøj, så kan Google Analytics være én mulighed af flere.
Måske er det første gang, du gerne vil bruge et webanalyseværktøj men synes, at det er lidt svært at få installeret Google Analytics 4 og i det hele taget få sat sig ind i, hvordan værktøjet virker.
Måske har du tidligere brugt den ældre version af Google Analytics, der blev kaldt Google Universal Analytics, eller GA3, men du har ikke fået skiftet til den nye version Google Analytics 4 (GA4) efter at GA3 blev slukket den 1. juli 2023.
Hvad kan jeg bruge Google Analytics til?
Kort og godt giver et webanalyseværktøj dig mulighed for at få et indblik i, hvad brugerne på dit website foretager sig. Det kan f.eks. være alt fra:
- hvilke sider, de klikker på
- hvor længe er de på en side
- hvor mange produkter køber de
- hvor mange tilmelder sig nyhedsbrevet
- hvor kommer de fra
- hvilke og hvor mange filer downloader de
- besøger de websitet fra en Mac, PC, tablet eller smartphone
Skift til Google Analytics
Google Universal Analytics blev brugt vidt og bredt til at tracke brugeres engagement på websites fra antal besøgende på siden til antal konverteringer og transaktioner i kurven. Det var et ‘gratis’ værktøj stillet til rådighed som et software af Google.
Google Analytics 4 har kørt i betaversion i en længere periode og blev pr. 1. juli 2023 afløseren for Google Universal Analytics.
Hvis du tidligere har brugt den gamle version af Google Analytics, så skal du opsætte din tracking på ny i den nye Google Analytics, da alt i GA4 trackes som events/hændelser og på tværs af platforme. Det har f.eks. tidligere været svært at tracke konverteringer på events i den gamle Google Analytics, men det er nu muligt.
Det er heller ikke muligt at migrere data fra den gamle til den nye Google Analytics, så opfordringen er, at man eksporterer og gemmer al sin gammel Universal data i f.eks. Excel, hvis man gerne vil bevare dette.
Kom i gang nu
Inden du starter, vil vi opfordre til, at du kigger indad i din forretning og nøje overvejer, hvad det er, du gerne vil tracke på dit website.
Har du besluttet dig og fremadrettet gerne vil bruge Google Analytics 4, så̊ skal du begynde at indsamle data nu, så̊ du kan oparbejde en ny historik/data i dit analyseværktøj.
Implementering
Rigtig mange vælger at bruge Google Tag Manager (GTM) til implementeringen. Fordelen ved at bruge GTM er, at det ikke er udviklingstungt, når først opsætningen af selve GTM er gjort. Herefter er det kun den tid man bruger på opsætning af tags i GTM, som man gerne vil have indsat på sit website.
Opsætningen er ikke 1:1, hvis du tidligere har brugt den gamle Google Analytics. Det vil det heller ikke være, hvis man vælger at hard code det, så opsætning af tags skal foretages på ny.
Brug af data til annoncering
Hvis brugerne har givet samtykke til det, kan de data, du opsamler i Google Analytics, bruges til markedsføring, f.eks. Google Ads og Facebook Ads.
Er du stadig i tvivl?
Vigtigst af alt er det at finde ud af, om man vil fortsætte med en Google-service, eller om man vil vælge et helt andet webanalyseværktøj.
Vi har sammenfattet en side med fordele og ulemper, alternativer til Google Analytics, samt spørgsmål du bør overveje, og love og regler som du skal være opmærksom på.
Lyder det interessant?
Kontakt Peter Sørensen for en uforpligtende snak om Google Analytics — vi kan helt sikkert hjælpe dig!