Webstatistik og cookies - hvad skal vi gøre?
Hvis vi gerne vil måle på vores besøgende på websitet, hvad har vi så brug for? Skal vi bruge Google Analytics, eller er der alternativer, og hvad bør vi overveje?
Hvad bør vi overveje?
I perioden 2022-2023 har Google Analytics levet lidt i et limbo pga. af manglende sikring af brugernes data og rettigheder. Det har tvunget mange ud i at søge alternativer, men også samtidig presset på i forhold til hvordan vi rent etisk bruger disse data, som vi indsamler fra brugerne.
Inden du springer ud i at bruge et webanalyseværktøj, så er der nogle spørgsmål, man som virksomhed bør stille sig selv, når man nu alligevel er tvunget ud i at skulle tage stilling til vælg af webanalyseværktøj:
- Hvilke webanalyseværktøjer er der?
- Cookies, cookies, cookies
- Cookieløs tracking?
- Hvor bliver data behandlet?
- Har vi styr på samtykke?
- Hvor meget har vi brug for at vide om brugernes færden?
Den store fællesnævner, som vi ikke kan komme uden om, er GDPR: General Data Protection Regulation. GDPR er det regulativ, der sikrer vores rettigheder som privatpersoner, når vi færdes på internettet. I hvert fald inden for EU.
Hvilke webanalyseværktøjer er der?
Rigtig mange vælger at bruge Google Analytics som værktøj, da det er forholdsvist let tilgængeligt, og rigtig mange bruger det.
Du kan læse mere om Google Analytics her
Rigtig mange har også efterspurgt alternativer til Google Analytics, og det samme har vi også i Klean Group. Ligesom andre suger vi også til os af anbefalinger, så derfor får du her tre anbefalinger fra os:
Matomo
Matomo kommer i en gratis og en betalt version:
- Den gratis version skal du selv hoste på din egen server.
- Den betalte, der hostes på Matomos cloud servere, afhænger af antallet af hits på dit website.
Et hit er hver gang en bruger gør et eller andet på dit website, fx ser en side, klikker på knap osv.
Matomo tilbyder også, at man kan importere sine gamle Google Analytics data ind i deres løsning. På den måde kan man beholde sine gamle data i sit nye webanalyseværktøj. Der kan dog være gammel data, som Matomo ikke kan tolke og derfor ikke kan vise.
Brugerfladen er stort set lig det, som du måske allerede kender fra Google Universal Analytics.
Matomo har sin egen indbyggede Tag Manager, som i det store hele fungerer lige som Google Tag Manager samt consent og GDPR modul.
På kleangroup.dk bruger vi Matomo – naturligvis sat op, så vi kun tracker det, vi må.
Du kan læse mere om Matomo her
Piwik Pro
Piwik Pro kommer også i en gratis version og en betalt version. Begge med en indbygget Tag Manager og Cookie Consent (cookie samtykke). Brugerfladen er meget lig det, som du allerede kender fra Google Universal Analytics.
SealMetrics
SealMetrics kommer i 3 betalte versioner, men med mulighed for prøveversion afhængigt af pakken.
Med den billigste pakke er det meget begrænset, hvad man kan tracke og se. Hvis du gerne vil se konverteringer, kampagner, anskaffelsesrapporter og lignende, skal du opgradere til en Pro version af SealMetrics.
Du kan læse mere om SealMetrics på deres website
Alle tre analyseværktøjer har servere inden for EU.
Cookies, cookies, cookies
Når vi bevæger os rundt på internettet, bliver vi bombarderet med cookies fra forskellige tjenester og websites. Cookies, der alle sørger for at holde styr på, hvad vi klikker på, hvad vi kigger på, hvad vi køber, hvad vi laver på Facebook, hvad vi søger på på Google osv. Alt sammen så annoncører og tjenester kan målrette deres annoncer, eller man som virksomhed kan se, hvad der sker på ens website, hvor mange gange kunderne kommer vender tilbage og om de smider noget i kurven.
Cookieløs tracking?
SealMetrics slår sig op på at være en fuldstændig cookie fri service, så der ikke lagres nogen analyse cookies på brugerens computer eller mobil enhed.
Piwik Pro og Matomo kan begge dele. Både med eller uden cookies. De udspringer også af samme firma.
Hvis du vil prøve at eksperimentere med cookieløs tracking, så er Piwik Pro og Matomo en oplagt mulighed. Piwik Pro endda med en ret god brugerflade og netop mulighed for gratis version. Matomo med 21 dages prøveperiode.
Cookieløs tracking har selvfølgelig sine fordele og ulemper. Der er ikke noget samtykke, der skal afgives, for som udgangspunkt aner vi ikke hvem, vi tracker. Hverken før eller efter. Vi tracker nemlig ikke noget personfølsomt i analyseværktøjet.
Til gengæld kan vi ikke se, om det er en ny eller tilbagevendende kunde, og hvor meget den enkelte bruger ellers interagerer med websitet. Alt tæller som en ny bruger, netop fordi vi ikke bruger cookies.
Hvis du gerne vil gøre dig dine erfaringer med cookieløs tracking, så udelukker det ene analyseværktøj ikke det andet. De kan godt være installeret på én og samme tid på dit website. På den måde kan du eksperimentere og få afprøvet, hvordan de virker, og hvordan brugerfladen er.
Hvor bliver data behandlet?
Måske har du en holdning til, hvordan dine brugeres data bliver behandlet, hvor de bliver behandlet og af hvem.
Udfordringerne ift. Google Analytics har bl.a. været, hvor data bliver overført til og opbevaret, da Googles servere står i USA og dermed uden for EU og EU’s lovgivning. Oven i det har der også været en risiko for, at andre (læs NSA) end Google kunne læse disse data og på den måde identificere enkelt personer.
Google Analytics blev kendt ulovlig af både Frankrig og Østrig, netop pga. ovenstående.
Google har lavet tiltag, der skal imødekomme de skærpede krav. Blandt andet bliver IP-adresser anonymiseret i EU, inden data sendes til servere i USA. Der er i sommeren 2023 indgået en ny aftale mellem EU og USA om behandling af data.
Har du styr på samtykke?
Altså, har du fået lov til at tracke brugernes færden på dit website? Mange har. Nogle mener, at de har. Andre har slet ikke.
“Jamen, vi har et cookie banner på. Så må det være i orden”. Ikke nødvendigvis.
De fleste cookie-services scanner dit website for cookies, så man kan se, hvor mange der er af de forskellige typer; nødvendige, præferencer, marketing og statistik.
I nogle tilfælde kan cookie-servicen selv blokere for cookies, indtil der er givet samtykke. I mange andre tilfælde skal cookie-servicen have hjælp til det af en med forstand på det.
Hvis du ikke har styr på samtykke, og hvordan man kan afgive, ændre eller tilbagekalde sit samtykke, så overholder du ikke GDPR.
Der findes flere cookie-services eller cookiehandlere på markedet. Bl.a. Cookiebot og Cookieinformation, som er de mest brugte herhjemme.
Klean Group anbefaler Cookiebot.
Hvor meget har vi brug for at vide om brugernes færden?
Uanset om det er Google Analytics 4, Matomo, Piwik Pro eller SealMetrics, man vælger at bruge, så skal alt sættes op på ny, og man bør derfor kigge på sin forretning. For en del virksomheder har strategien måske ændret sig over tid, og dermed bør de mål, man tidligere har haft for sit website og i sit analyseværktøj, blive opdateret eller helt revurderet:
- Hvad er din virksomheds mål?
- Hvordan kan websitet omsætte virksomhedens mål?
- Hvordan kan vi tracke websitets mål?
- Kan vi bruge cookieløs tracking, eller har vi fx brug for at vide, om brugerne er tilbagevendende?
En anden grund til at spørge sig selv, hvad det er, man gerne vil vide om trafikken på sit website er netop, som tidligere beskrevet, at det hele skal sættes op på ny. Så i stedet for bare hovedløst at måle på al trafik på websitet, skal der måske bygges på i små skridt og derefter måles på effekten.
Alting tager tid, og det gør det også at opsamle data til webanalyse. Afhængigt af dit website og antallet af besøgende kan det tage tid, indtil man synes, at man har et godt datagrundlag at arbejde videre på.
Tag snakken om, hvad der er vigtigt for din virksomhed ifm. valg af løsning. Måske er det netop nu mere vigtigt end nogensinde, at vi tager stilling til, hvordan vi bruger den tillid, som brugerne (mere eller mindre) frivilligt giver os, når de giver os lov til at tracke deres færden og bruge deres data.
Lyder det interessant?
Kontakt Peter Sørensen for en uforpligtende snak om webstatistik og cookies — vi kan helt sikkert hjælpe dig!