Det er forretningsudvikling, kompetenceopbygning og AI-networking i en samlet pakke til jer. I denne post handler det om Samarbejde. Tilmeld jer “AI Transformation” her.

“Jeg var slet ikke klar over, at man kunne det med ChatGPT. Det var kun fordi Jesper lige nævnte, at han havde prøvet at uploade et Excel ark”. Kommentaren er fra det virkelige liv og vores AI-ekspert Claus Nissum Holm. Jeg synes, den rammer det helt centrale i den udvikling, vi står i med kunstig intelligens: Du er nødt til at være nysgerrig og prøve noget af og turde sige højt, at der er ting du ved og noget du ikke ved.

Pointen er, at selv Claus, som er eksperten, selvfølgelig ikke får alle de gode ideer. I det konkrete tilfælde handlede det om, hvorvidt vi kunne få hjælp af ChatGPT til at behandle nogle data og lave nogle meningsfulde forudsigelser. Hvis ikke Jesper havde eksperimenteret på egen hånd med at uploade Excel i ChatGPT og vi havde kaldt sammen til en snak om, hvordan man kunne gå til den konkrete opgave – ja så var vi formentlig aldrig kommet på en løsning.

Jeg tror de fleste er enige om, at det forretningsmæssige potentiale med AI lige nu ligger i effektivisering. Der er arbejdsgange, som kan optimeres og vidensmedarbejdere kan blive markant mere produktive ved brug af AI. Det er lidt ligesom da en hammer blev erstattet af en sømpistol og det gik noget hurtigere at lave en loftsbeklædning.

Men når det handler om generativ AI som med ChatGPT, så stopper sammenligningen med hammer og sømpistol. Her er det ikke bare den samme funktion, der udføres hurtigere, men det er helt andre opgaver, vi kan få løst. Her begynder det at være fantasien, der sætter grænserne. Min erfaring er, at det betaler sig at gøre to ting for at styrke fantasi og ideudveksling:

    • Sæt et hold: Vær flere sammen og at tænk højt, når du skal skabe værdi af generativ AI. Gerne forskellig faglighed. Ingen kommentarer eller ideer er dumme her.
    • Nysgerrighed: Find de nysgerrige og dem der vil bidrage. Dem der er klar til at eksperimentere på egen hånd og gå på opdagelse. Gå på opdagelse sammen med dem

Det er en god ide at sætte en ramme for arbejdet med ideer og at gå på opdagelse. De fleste af os er ikke uddannet til at gå på opdagelse, så det skal også læres. Der findes en række metoder til at sætte den ramme. Men du kan også, ligesom vi, begynde med at invitere kolleger med en lidt anden faglighed end du plejer med til et salgsmøde. Vores erfaring, er at det skaber dynamik og ofte helt nye vinkler på forretningsudviklingen.

Du kan få konkrete råd til at sætte en mere åben og kreativ ramme for et samarbejde på “AI Transformation” af Pia Viuff Schytz. Hun har i mange år arbejdet med praktisk anvendelse af kreative samarbejdsformer og er i dag udøvende hos AART Architects. Baseret på praktiske erfaringer, kundeprojekter og teoretisk velfunderet vil hun give os en række gode ideer til, hvordan vi forløser potentialet i generativ AI gennem nye måder at samarbejde på tværs af organisationen.

Lyder det interessant?

Klik her for at købe billet til Klean Group Masterclass — AI transformations

Tilmeld dig nu