Alle virksomheder har en kernefortælling
Det er bare ikke alle, der har formået at sætte ord på den. Og det er en skam, fortæller Mette Dahl Juelner i Kleans podcast DET BRÆNDER JEG FOR.
”Der er en sygdom derude, der handler om, at man ikke kan præcisere – ganske kort – hvem man er.”
Mette Dahl Juelner er CEO i BizBuddy og specialist i at finde frem til virksomheders formål, dna og kernefortælling.
Hun brænder for at skrive kernefortællinger for kommuner, virksomheder og iværksættere og har udviklet en særlig proces, der sikrer, at hun i samarbejde med kunderne får præciseret deres styrkeposition og den færdige fortælling.
Men hvorfor er det så vigtigt med den kernefortælling, tænker du måske?
Kernefortællingen har en større opgave end blot at forklare, hvad en virksomhed består af. Den kan være afgørende for fortællingen om virksomheden og fungerer som et pejlemærke i alt, hvad den foretager sig.
Og det er netop dét, Mette Dahl Juelner brænder for – at skabe en fortælling, der omfavner hele virksomheden, og som rummer alle facetter.
Find Det brænder jeg for her
“Når du har din kernefortælling på plads på 200-400 ord, så kan du bare plukke fra den og bruge den i alle mulige sammenhænge. Det er et super værktøj, som sætter ro og retning”
⸻ Mette Dahl Juelner
En fuldendt kernefortælling kan bidrage til mange områder i en virksomhed. Mette Dahl Juelner forklarer, hvordan tidligere kunder har anvendt deres kernefortælling i forbindelse med deres visuelle identitet.
”Tag jeres kernefortælling og giv den til fotografen. Det er et supergodt værktøj til visuel identitet. Det samme gælder, hvis man skal have nyt logo – en grafiker vil elske at have en kernefortælling at læse ind i, for de er jo virkelig trænede i det her med farvevalg og typer af bogstaver.”
I arbejdet med kernefortællingen vil virksomhed også opnå ny viden og indsigt, der kan gøre medarbejderne klogere på sig selv, på hinanden og på deres kunder. Samtidig bliver virksomheden også klogere på sine egne behov og kan med kernefortællingen tiltrække de rigtige medarbejdere – og de rigtige kunder.
En kernefortælling er derfor ikke blot en historie om en virksomhed. Det er et værktøj, der skaber identitet, ensartethed og brand.
Få besked når næste afsnit er klar
Giv os dine oplysninger, så vil du være en af de første der får besked, når næste afsnit af DET BRÆNDER JEG FOR er klar.
Du bliver ikke tilmeldt vores nyhedsbrev, når du skriver dig op her.