Hvor virtual reality er et virtuelt rum, som du kan træde ind i, er augmented reality en fusion af det virtuelle rum med det fysiske rum.

”Fx når du bruger et Instagramfilter, der giver dig en kattenæse på,” forklarer Simon Lajboschitz med et grin.

Simon Lajboschitz brænder for at arbejde med VR og AR og omsætte teknologierne til brugbare løsninger som avancerede træningsforløb, markedsføring, kampagner, arbejdsværktøjer og meget mere. Som CEO og medstifter af Khora har han de sidste otte år været med til at udvikle over 400 forskellige projekter i samarbejde med virksomheder, forskere og organisationer.

Find Det brænder jeg for her

”Virtual reality er en helt vildt spændende nærmest magisk teknologi, og første gang jeg prøvede det, var jeg bare sådan ’wow det her er for vildt.’ Og nu har vi fundet nogle helt vildt interessante måder at bruge det på, hvor det kan gøre noget, som andet teknologi ikke kan. Og løse et problem, som ellers ikke kan løses. Det synes jeg bare er vildt,” fortæller Simon Lajboschitz.

Fx har Khora med støtte fra Innovationsfonden og i samarbejde med Region Hovedstaden, Region Nord og Region Syd udviklet et software til behandling af skizofreni. Løsningen bestod i at bruge virtual reality avatar terapi i behandlingen, hvilket giver patienterne mulighed for gennem en avatar at få stemmerne ud af hovedet, tale direkte med dem og på den måde ændre magtforholdet mellem stemmen og patienten.

Behandlingsformen har vist positive resultater og er blandt andet beskrevet i TV2-dokumentaren ”Mit nye liv”, hvor man følger Cille, der lider af skizofreni og er en af de første i verden, som modtager behandlingen med VR-briller.

”Det er især følelsen af indlevelse, som er unik ved VR. Den er stærkere end at læse en tekst eller se en film, fordi du træder ind i et virtuelt rum og mærker det hele på egen krop,”

⸻ Simon Lajboschitz

VR og AR er enormt alsidige teknologier, forklarer Simon Lajboschitz. Udover at skabe værdi i sundhedsvæsnet er de også fantastiske til at beskrive komplicerede produkter, eller tage folk steder hen, som ellers er utilgængelige. Det er projektet ’360° VR SPACE SAFARI’ med Ørsted et godt eksempel på, hvor man bliver taget med på en rejse ud i rummet og tilbage til jorden igen (se YouTube-versionen her).

Men trods teknologiernes anvendelighed rejser spørgsmålet om dets relevans sig alligevel. For er det relevant for alle? ”På sigt” lyder svaret fra Simon Lajboschitz og forklarer det med, at vi står over for en større internetrevolution. Men for nu gælder det om at finde ude af, om det giver mening og skaber værdi for den enkelte.

”Det er især følelsen af indlevelse, som er unik ved VR. Den er stærkere end at læse en tekst eller se en film, fordi du træder ind i et virtuelt rum og mærker det hele på egen krop,” forklarer han og opfordrer samtidig virksomheder til at tage skridtet og udforske disse teknologier samt overveje, hvordan de kan integreres i ens forretningsprocesser.

Fordi det er ikke utænkeligt at forestille sig en nær fremtid, hvor smart-glasses, som er udstyret med både AI-, VR- og AR-teknologi, er lige så udbredte som smartphones og computere. En fremtid, som med stor sandsynlighed vil revolutionere vores måde at opleve verden og samarbejde på. Netop derfor er det vigtigt at komme i gang.

Ifølge Simon Lajboschitz er vi midt i en spændende rejse mod det rummelige internet, hvor virtuelle verdener og hologrammer bliver en integreret del af vores online tilværelse. Og han tror på en fremtid, hvor den digitale verden bliver lige så virkelig og vigtig som den fysiske verden. Det og meget mere kan du høre om i denne episode af DET BRÆNDER JEG FOR.

Få besked når næste afsnit er klar

Giv os dine oplysninger, så vil du være en af de første der får besked, når næste afsnit af DET BRÆNDER JEG FOR er klar.

Du bliver ikke tilmeldt vores nyhedsbrev, når du skriver dig op her.