Først en sejlivet SEO vittighed
Her kommer den: Hvor gemmer man bedst et lig? På side to af Google. Ba dum tss… Men der er noget om snakken. Surfer du rundt på nettet, vil du støde på, at et sted mellem 70-95 % af Googles brugere aldrig besøger side to. Så hvis man skal gøre sig nogen forhåbninger om at vinde brugernes klik, er det nærmest altafgørende at ligge på side 1. Men her er der virkelig også rift om opmærksomheden.
Så hvad er søgemaskineoptimering egentlig?
Når du søger på Google, får du vist en række resultater, som Google vurderer vil hjælpe dig. Hvad Google viser dig, afhænger af hvilke ord du har brugt, og baseret på det rangerer Googles algoritme resultaterne ud fra, hvad der er mest relevant i forhold til netop din søgning.
SEO handler i høj grad om at opbygge, strukturere og skrive indhold på en måde, som Google på den ene side kan forstå og på den anden side imødekommer det, brugere søger efter. Jo bedre Google forstår, hvad en given side handler om, og i hvilken kontekst indholdet er skrevet, jo større er chancen for, at det belønnes med en god placering. Googles ambition er til enhver tid at servere det bedste svar til en brugers søgning.
Søgeord og intention
Der var en gang, hvor SEO “bare” handlede om at skrive sine søgeord (keywords på engelsk) ind på en side så mange gange som overhovedet muligt. For så forstod Google jo, hvad siden handlede om? Det virkede engang, men i dag skal der mere til. Nu handler det mere om intentionen bag en søgning, frem for søgeordet alene og antallet af gange, det står skrevet. Indholdet skal skrives til mennesker og ikke robotter. Behovet skal dækkes og indholdet skal være fyldestgørende.
Sådan ranker du bedre på Google
(og andre søgemaskiner)
Find relevante søgeord med en søgeordsanalyse
Vi ser ofte, at virksomheder har lavet en masse content uden at have undersøgt, hvad deres målgruppe egentlig søger efter. Det har den uheldige konsekvens, at deres indhold aldrig ser dagens lys i Googles søgeresultater, hvis målgruppen bruger andre ord. Så hvilke sider skal man have indhold om, og hvad pokker skal man egentlig skrive? Det kan en søgeordsanalyse hjælpe med at afklare. En søgeordsanalyse vil bl.a. afsløre:
- Hvad folk søger efter
- Hvor ofte der bliver søgt på det
- Hvor hård konkurrencen er på søgningerne
- Hvad intentionen er bag hver søgning
De ting bør være udgangspunktet for det indhold, der skal laves. Tid er ofte en begrænset ressource, og derfor er det en god idé at lave en handlingsplan for de søgeord (keywords), der er værd at jagte. Herefter er prioritering vigtigt. Det handler om at prioritere dem, der rent faktisk kan give værdi og føre til forretning. Nogle søgninger er ekstremt konkurrenceprægede, og hvis man ikke er en etableret spiller på markedet, kan det være noget nær umuligt at komme til tops. Her kan man med fordel supplere med Google search ads kampagner og derigennem betale sig fra at ligge i toppen i stedet.
Lav kvalitetsindhold, der matcher målgruppens intention
Relevant kvalitetsindhold er nøglen til at ‘ranke’ på Google. Det er utrolig vigtigt, at indholdet stemmer overens med intentionen bag søgningen. Tænk derfor: “Hvad ønsker vedkommende at opnå med sin søgning?”. Der er generelt fire hovedtyper af søgeintention: navigationsorienteret, informationsorienteret, kommerciel og transaktionel.
Navigationsorienteret
Brugeren leder efter en specifik side eller et brand. For eksempel kan søgeord som “facebook login” eller “tandlæge kontakt” indikere, at brugeren direkte vil navigere til disse sider.
Informationsorienteret
Her søger brugeren information om et bestemt emne. Søgeord som “hvordan afkalker jeg min kaffemaskine” og “hvordan laver man økologisk kattemad”, er typiske for denne kategori, hvor målet er at lære noget nyt.
Kommerciel
I denne kategori ønsker brugeren at undersøge produkter eller tjenester før et potentielt køb. Eksempler på kommercielle søgeord kunne være “bedste fiskeolier” eller “anmeldelser af Purina økologisk kattemad”.
Transaktionel
Brugeren er klar til at foretage en handling, såsom at købe noget. Transaktionelle søgeord som “køb yogamåtte” eller “få et forsikringstilbud” viser en intention om at fuldføre en transaktion eller tage en beslutning baseret på søgningen.
For at skabe effektivt SEO-indhold er det vigtigt at analysere og forstå intentionerne, så du kan tilpasse dit indhold til at imødekomme brugernes behov og intentioner. Google anbefaler at skabe indhold, der er hjælpsomt, brugbart og skrevet til mennesker frem for søgemaskiner. Indhold skal være originalt, hjælpsomt for læserne og demonstrere erfaring, ekspertise, autoritet og pålidelighed (E-E-A-T).
Fordi indholdet først og fremmest skal skrives til mennesker, skal teksten være naturlig at læse og kun indeholde søgeord, hvor det giver mening. Med det in mente kan du skabe indhold, der tilfredsstiller både mennesker og søgemaskiner.
Følg on-page SEO best practices
Med de vigtigste søgeord kortlagte er on-page SEO næste trin. Det er velsagtens den mest elementære komponent i søgemaskineoptimering. Det handler i al sin enkelthed om at strukturere sin side, så Google, og hvilken som helst anden søgemaskine for den sags skyld, lettere kan gennemskue indholdet. Dels dét og dels er det også nemmere for besøgende på din hjemmeside at navigere i indholdet, hvis der er orden i penalhuset og den rigtige struktur følges. Man ryger sjældent til tops alene fordi man nailer on-page SEO, men man kommer altså bagud på point, hvis man ikke gør. Herunder er de ting, du bør have styr på.
Sidetitel
Sidetitlen er ikke direkte synlig på siden, men søgemaskinerne læser det, og det vises både i søgeresultaterne og i din browsers fane. Sidetitlen er en bekræftet “ranking factor”. Det betyder, at den spiller en direkte rolle ift., hvor højt Google ‘ranker’ siden. Derfor er det vigtigt at inkludere det ønskede søgeord fra søgeordsanalysen. En god praksis er desuden at placere søgeordet i begyndelsen af sidetitlen, selvom sætningen gerne skal være naturlig. Titel tags bør være mellem 50-60 tegn for at undgå, at Google afkorter dem i søgeresultaterne.
Meta beskrivelse
Meta beskrivelsen giver en kort opsummering af, hvad en side handler om og vises i søgeresultaterne under titel tag’et. Selvom meta beskrivelser ikke direkte påvirker ranking, kan de forbedre klikraten (CTR), hvis din side dukker op på en søgning. Det er bedst at holde meta beskrivelser under 155 tegn for at sikre, de ikke bliver afkortet i Googles søgeresultater.
URL
Det er vigtigt at inkludere det ønskede nøgleord i URL’en, da det angiver sidens indhold for brugere. URL’er er også en mindre ranking faktor for Google. Undgå for lange eller komplekse URL’er, da de kan være svære at læse og ser mindre tiltalende ud.
H1
Den første overskrift på en side bør være en H1-overskrift. Det er det header-tag med højest værdi, og der bør kun bruges én per side. Skriv gerne overskriften, så den hænger sammen med og supplerer sidetitlen.
Underoverskrifter
Underoverskrifter (H2, H3 osv.) indikerer forskellige sektioner af indholdet under den primære overskrift. De hjælper med at strukturere indholdet og gør det lettere for både Google og læsere at forstå og navigere i teksten. Overvej at inkludere primære og sekundære nøgleord i nogle af dine underoverskrifter, hvor det giver mening. Det kan bidrage til, at siden ‘ranker’ på flere søgeord. Især ‘long-tail’ søgeord er gode at flette ind. Det er typisk længere og specifikke søgninger, der ikke er så høj volumen på. Til gengæld kan besøg på de her søgeord være af høj værdi, fordi de er meget kvalificerede.
Alt tekster
Alt tekster giver søgemaskiner information om de billeder, du har på dine sider. De gør, at personer, der bruger skærmlæsere, kan forstå, hvad billederne formidler. Samtidig er det alt-teksten, som trækkes frem, når Google skal vise billederesultater.
Interne links
Links fra andre sider på dit website til den nye side kan forbedre dens ranking. De links er nemlig med til at give søgemaskinerne noget kontekst til siden og fortæller desuden, at du har andre relaterede sider. Det er med til at opbygge autoritet. Samtidig er det også nemmere for besøgende at navigere i dit site. Brug relevante ankertekster for at gøre det klart for både søgemaskiner og brugere, hvad den linkede side handler om.
Eksterne links
Links fra dit website til andre websites kan være nyttige, når du vil understøtte fakta eller påstande i dit indhold. Ved at tilføje eksterne links til relevante, højkvalitets og autoritative kilder, kan du forbedre brugeroplevelsen og opbygge tillid.
Schema
Schema er en form for struktureret data, der hjælper søgemaskiner med bedre at forstå informationen på dine websider. Du kan bruge schema til at fortælle Google specifikke detaljer, såsom dit indholds hovedemne, nævnte ting eller enheder, din virksomheds navn, adresse, telefonnummer, produkter eller tjenester, du tilbyder. Google kan bruge denne information til at fremhæve dit indhold i søgeresultaterne gennem ‘rich snippets’.
SEO og AI
AI er et værdifuldt redskab og kan eksempelvis bruges til at producere produkttekster i massevis, så hver produktside har de bedste forudsætninger for at ‘ranke’ godt i søgemaskinerne. Det har vi hjulpet Toprent med. En opgave, der uden AI ville have været enormt tidskrævende.
Opbyg et solidt teknisk SEO fundament
Teknisk SEO er rygraden i arbejdet med SEO og har bl.a. til formål at sikre, at websitet kan ‘crawles’ og indekseres i søgemaskinerne. Derudover, at websitet har de bedste forudsætninger for at kunne ranke godt, hvor brugervenlighed og hastighed er vigtige elementer. Her er nogle af de vigtigste elementer i et godt teknisk fundament.
En SEO-venlig sidestruktur
Strukturen fortæller søgemaskinerne, hvordan et website hænger sammen, og hvordan emnerne relaterer til hinanden. Et godt udgangspunkt er, at jo dybere en side ligger i strukturen, jo mindre værdi bliver den tillagt. Derfor er det vigtigt, at alle sider er nemme at finde med så få klik som muligt. En velorganiseret sidestruktur består derfor af så få undersider som muligt.
Intern linkbuilding
Intern linkbuilding handler om at skabe links inden for sit website, der forbinder en side med en anden på samme domæne. Det er en vital del af SEO, da det hjælper med at guide besøgende gennem websitet, forbedrer websitets navigation og distribuerer sideautoritet på tværs af forskellige sider. Dette kan ikke blot forbedre brugeroplevelsen, men også hjælpe søgemaskinernes crawlers med at forstå strukturen og indholdets hierarki på dit site, hvilket kan forstærke, hver sides chance for at rangere højere i søgemaskineresultaterne.
Undgå forældreløse sider
Sider uden interne links kaldes forældreløse sider. De er både svære for brugere og søgemaskinernes crawlere at finde, og derfor ‘ranker’ de typisk meget ringe. Sørg derfor altid for at have links til alle sider, så de let kan findes og indekseres.
Fjern døde sider
Døde sider er sider, der tidligere fandtes, men som ikke længere gør. Når besøgende forsøger at tilgå disse ikke-eksisterende sider på dit website, vil de møde en tom side eller en side med en fejlmeddelelse. Links til disse sider kaldes også ‘broken links’.
Redirects
Når en besøgende sendes til en anden side end den forventede, kaldes det et redirect. De kan være nyttige, for eksempel hvis en sides URL er ændret, og brugeren skal ledes til den nye URL. Men hvis omdirigeringer ikke fungerer korrekt eller er sat forkert op, kan det hindre både mennesker og søgemaskiner i at tilgå dit indhold.
Skab en god brugeroplevelse
En dårlig brugeroplevelse kan omfatte langsom sidehastighed, påtrængende pop-ups, som er svære at lukke og webdesign, der ikke er optimeret til alle skærmstørrelser, er nogle af de ting, som kan give besøgende en dårlig brugeroplevelse. Sidehastighed er især vigtigt og er en direkte ranking faktor.
Duplikeret indhold
Identiske sider og sider, der minder meget om hinanden, kan vurderes som duplikeret indhold. Det kan føre til dårlig organisk performance og forvirring hos søgemaskinerne omkring, hvilken version, der er den mest relevante at vise. Derfor bør hver side have unikt indhold, særligt ift. sidetitler.
Forbedr websitets hastighed
At websitet indlæses hurtigt giver besøgende en god oplevelse og øger dine chancer for at rangere højt i søgemaskinerne. Google benytter et sæt målepunkter, kendt som Core Web Vitals, til at vurdere en sides performance. For at finde ud af, hvordan du kan optimere din sides hastighed, kan du anvende Googles PageSpeed Insights-værktøj. Blandt de vurderede målepunkter er:
- Largest Contentful Paint (LCP): Tiden det tager for det største indholdselement på siden at indlæses.
- First Input Delay (FID): Tiden fra en bruger foretager en handling, til websiden reagerer. Denne vil blive erstattet af Interaction to Next Paint (INP) i 2024.
- Cumulative Layout Shift (CLS): Måler hvor meget layoutet flytter sig, mens siden indlæses.
Ovenstående punkter er ret tekniske og kræver sandsynligvis assistance fra en udvikler. Der er dog også en række knapt så tekniske ting, som øger websitets hastighed. Det dækker bl.a.:
- Opgradering af webhosting
- Kompression af billeder
- Forsinket indlæsning af ubrugt kode, indtil det er nødvendigt
Off-page SEO
Off-page SEO dækker over aktiviteter uden for dit eget website, som kan bidrage til bedre placeringer i søgeresultaterne. Et godt eksempel på off-page SEO er backlinks, som også er en direkte ranking faktor. Backlinks kan dog være svære at opnå på redelig vis. Som udgangspunkt skal links nemlig erhverves naturligt og med udgangspunkt i, at dem, der linker, har fundet så meget værdi i din side, at de gerne vil henvise andre ind til siden. Sådan en henvisning er et kvalitetsstempel over for Google og bidrager med autoritet til siden. Virkeligheden er bare, at mange køber sig til links og på den måde bygger autoritet op på sin side. Problemet er bare, at det bryder Googles retningslinjer.
Derfor er den rigtige måde at arbejde med det på at række ud til websites, som man gerne vil have links fra og forhøre sig om mulighederne for det. Det kaldes også outreach. Typisk fungerer det sådan, at man kan blive nævnt i en artikel eller klumme, hvor man fx bidrager med udtalelser, citater eller ligefrem har skrevet et indlæg.
For at starte en ‘outreach-kampagne’ kan du bruge linkopbygningsværktøjer til at identificere potentielle websider, du kan kontakte for backlinks. Du skal vurdere disse potentielle links efter forskellige kriterier som domænetype, autoritetsscore og en vurdering af, hvor værdifuldt og let linket er at opnå.
Når du har fundet egnede websider, kan du kontakte dem direkte for at anmode om et link.
Andre metoder til at opnå backlinks inkluderer:
- Redaktionelle omtaler: At blive fremhævet i en artikel eller klumme.
- Gæsteartikler: At skrive en artikel for et andet website.
- Opbygning af links via defekte links: At finde defekte links på andre websites og tilbyde dem et alternativ, der linker til dit site.
- Ulinkede omtaler: At finde omtaler af din virksomhed eller dit brand uden links på en webside og bede dem om at inkludere et link.
- Presseudsendelser: At blive citeret af en journalist og få et link med.
Vil du opnå mere synlighed med SEO?
Artiklen her har forhåbentlig givet et indblik i de grundlæggende principper og strategier inden for SEO. Fra vigtigheden af at rangere højt i Google’s søgeresultater, forståelsen af søgeintentioner, til betydningen af on-page og off-page SEO, samt teknisk SEO’s rolle i at forbedre en solid organisk tilstedeværelse i søgeresultaterne.
Effektiv SEO kræver en dybdegående forståelse af mange forskellige elementer og konstant tilpasning til Googles skiftende algoritmer. Hvis du føler dig overvældet af SEO’s kompleksitet eller simpelthen ønsker at forbedre din virksomheds online synlighed, er det her, vi kommer ind i billedet. Kontakt os i dag og lad os sammen få jer top tops i søgemaskinerne.